maandag 6 januari 2014

Haken en internet.



De eerste toeren zijn gezet bij de meeste deelnemers en er komen nog steeds deelnemers bij als dit geen record deken haken wordt!
Ik zie elke keer de zelfde vraag voorbij komen "kan ik met wol A deze deken haken of kan ik beter wol B nemen?" Wat is goed wat is fout...het antwoord hier op is: er is niets fout (lekker toch dat nu even niks fout is ;-) ) Het is echter zeer persoonlijk wat vindt jij het mooist en prettig om mee te werken dat is de stelregel.

En toch zie ik haaksters die op het laatste moment switchen naar andere materiaal en of kleuren omdat een merk en of een medehaakster het toch iets leuker heeft. Mijn vraag is: sta je dan echt achter je materiaal en of kleur van je deken? Of heb je je een beetje mee laten slepen door de meute om maar oneerbiedig te formuleren.

Ik kom nog uit een internetloze tijdperk je had een boekje of tijdschrift en daar maakte je al dan niet naar eigen inzicht je haak of breiwerk en het advies kwam van een wikkel van de bol,boek of je moest de verkoopster van de handwerkwinkel op haar blauwe ogen geloven, maar nu met de komst van het internet is er veel keus aan materialen je kan immers over de gehele wereld aan de mooiste bollen wol komen en de mooiste patronen  komen er voorbij wat moet je maken? En waar moet je beginnen? Of de vele groepen op internet? Een hoos aan informatie kan je verzamelen voor je hobby. Vroegar moest je eerst bijvoorbeeld op de fiets stappen om in contact met een mede haakster te komen nu zit er slechts een schermpje tussen.

Prachtig natuurlijk maar het is anoniem en dat roept ook negatieve reacties op! Het is immers makkelijk om ongenuanceerd met je toetsenbord aan de haal te gaan maar men beseft niet dat het even goed hard aan kan komen en het plezier goed kan verzieken en daarbij komt dat met het internettijdperk iedereen wel een mening heeft en wereldwijd kan verspreiden  ik ken niemand incluis mij zelf die zijn mening niet verspreid op internet.

Is het er makkelijker op geworden? Ik denk het niet, mijn mening is dat haaksters door de vele informatie,meningen en keuzes veel beperkter is in zijn of haar creativiteit ik heb gezien dat men massaal voor één merk acryl ging terwijl ook haaksters Zeeman of Wibra kochten en dan werd de vraag gesteld ik heb Wibra of Zeeman of ik heb restjes kan ik daar ook de deken mee haken? Zoals ik al eerder beschreef niets is fout wat wel fout is dat de haaksters zich laten meeslepen, als voor jou Wibra, Zeeman of restjes goed om mee te werken is Prima! gewoon er mee werken. Wees tevreden met het materiaal en kleuren waarmee je werkt en laat je niet lijden door een kleurstelling van een merk, Je kan je er door laten inspireren en je werk naar eigen inzicht maken, blijf dicht bij je zelf. 

 

6 opmerkingen:

  1. Goed beschreven! Ik word een beetje ibbel van al die berichten met dezelfde strekking. Eerst het materiaal, toen de kleuren en nu het aantal steken. Even goed lezen en zelf nadenken is dan soms erg lastig geloof ik....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geschreven meis.
    Lijkt soms wel alsof er ook gedacht wordt voor de meute waardoor eigen inbreng/initiatief een beetje verloren gaat en dat is zo jammer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal mee eens, goed geschreven zeg. Ik vind het jammer dat we niet meer zelf na kunnen denken, tenminste zo lijkt het.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Uiteindelijk heb ik gewoon bij de zeeman wol gekocht.
    En ik maak als beginner niet meteen 'n deken maar een sjaal...
    met maar 3 of misschien toch 4..kleurtjes.
    Maar ik ben het wel helemaal eens met wat je zegt. Via internet vliegt er veel om je oren en lees en zie je zoveel dat het soms lastig is om nog je eigen weg te volgen. Ik kan er tenminste soms danig van in de war raken maar gelukkig met dit net niet. Scheelde niet veel hoor, zag zoveel mooie wol en kleuren dat ik als beginnend haakster bijna er in mee was gegaan. Maar ik kwam op tijd tot bezinning en vond dat ik eerst maar eens moet kijken of ik überhaupt het haken wel leuk blijf vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, wat een leuke blog zeg! Ik word helemaal vrolijk van alle kleurtjes :D

    Liefs,
    Lola

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik ben het met je eens hoor ! eigen inspiratie werkt toch altijd nog het beste en je merkt vanzelf wel met wat voor wol/katoen je het lekkerst haakt... ik ben ook niet zo'n typje die de meute volgt, doe wel mijn ideetjes op internet op maar verander vaak dingen... en zo blijven er nieuwe dingen en ideeën ontstaan...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...